Monday, April 18, 2011

..seBaB aDa x oRi..

beberapa hari sudah.. aku ada post pasal tiruan dan ori kan? kalu termiss x per.. korang leh baca kat cnie.. hermm.. kenapa barang tiruan nie wujud ek?.. padahal umum kita tau.. barang tiruan nie bukan bagus pun.. tak tahan lama.. cepat rosak.. kualiti kurang.. dan macam2 lagi.. pada aku la...

  1. permintaan.. bila ader permintaan mesti ada penawaran.. pergh.. dh mcm subjek ekonomi lak.. hehehe.. selagi ada permintaan selagi tue barang2 nie akan ada kat pasaran..
  2. keuntungan.. ibarat  menangguk di air keruh.. kira menjadi la.. sebab derang tau taste kita nie.. saper yang x suka barang branded kan?.. mcm aku la.. nak beli tak mampu.. so.. dapat yg ciplak pun jadik la.. janji brand tue ader.. huhu.. pengakuan ikhlas nih.. kalu dh beribu2 org pikir mcm aku.. mesti la yg ciplak lagi laku daripada yang ori kan?.. so? untung tak?
  3. kos murah.. dah tentu2 bahan yang digunakan tak setanding dengan yang ori.. sebab kebiasaannye bahan yang ori tue lebih mahal kerana kualitinye tip top.. bila kos murah.. si copycat leh la jual barang2 dgn margin yang agak tinggi walaupun harga masih murah.. contoh dvd cetak rompak.. kos cd berapa sen?.. lg sempoi kat dvd tue terang2 langsung x de cetak gambar... pergh.. untungkan? kos dlm singgit dua tapi jual sepuluh hinggit.. kan tinggi margin tue...
  4. murah & jimat.. nie alasan yang selalu aku dengar.. hehe.. aku pun selalu gak guna.. buat apa bayar lebih? orang bukan tau pun ori ke tak.. kalu nak pakai yang branded jugak cari jek yang ciplak.. murah.. 
  5. branded punya pasal.. hehe.. ada aku kesah?.. dapat yang ciplak pun takper.. janji aku dapat pakai barang branded walaupun aku tak loaded.. hehe.. alasan nie pun macam pernah aku guna gaks.. hehe..
dh macam topik bahas lak aku nih.. adik2 yang der homework pasal nih leh la amik point2 tue ek.. keke.. poyos.. apa pun.. aku tak kata beli yang ciplak kalu korang tak mampu nak beli yang ori.. tapi tue la hakikatnye.. antara sebab2 yang aku dapat fikirkan..bila otak aku tengah separa tidor nih.. muahaha.. 

so.. korang tepuk dada tanya selera masing2 lah..

 
hehehe..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...