Monday, February 14, 2011

kAri oh kAri...

hellooowwww.. guys... how are you? feeling great? gud... so.. hehehe... post kali nie ala2 sket.. sbb aku nak tunjuk sket skill memasak aku... ala.. masak simple jek... salah satu lauk favourite hubby aku... kari udang ngan kacang buncis.. nie time cuti punyer rutin.. bersilat ngan periuk belanga... yehaa..


yang ini bahan2 asasnye.. tue jek yg ada kat umah... nak kuar gie kedai malas.. huhu.. teruk betul aku nie... aper yang ader ek? ermm.. bawang besar, bawang putih, halia (yang nie agak2 la.. x dek la letak segedabak besar tue...), rempah kari (aku bancuh siap2 ngan air), daub kari (kasi ader bau kari lagik), rempah campur dan asam keping... simple je kan?


ha.. nie yang favourite aku nie.. udang.. nie udang laut.. aku lebih suka udang laut drpd udang yg dibela tue.. ala udang bela nie udang yg kaler kelabu2 tue... der byk jual kat tesco ngan giant... rege dia mahal sikit drpd udang bela tue... tp memandangkan hubby aku kije kat tempat2 tokei2 ikan nie jdik leh mintak seplastik dua... kekekeke... rembat jek.. tp mesti mau dgn izin ar....


part nie waktu menumis bahan2 kering td... tunggu sampai garing dan pecah minyak... tp jgn lupa lak kacau sekali sekala.. nanti hangit, hangus semua ada.. api pun jgn la besar sgt... nanti hangus jek lebey rempah x masak... bila dh garing.. aku tuang yang nie pulak...


aper tue? santan terbaru ke?? (background tue abaikan yek...) jernih jek... kekeke... bkn la wei... aku buat kari india nie... tak guna santan tp guna air jek... kekeke... x renyah sgt.. pastue kolestrol pun kurang... nak budget pun iye jugak... maklumla kelapa skang kan mahal... kekekeke.... bila dh mendidih baru aku masuk udang ngan kacang... agak2 nak masak aku taruk lak asam keping.. bg masam sket ini kari....


akhirnya.... wallla.... tara... kari udang dengan kacang buncis... oye... korang perasan x ada tomato dlm mangkuk tue? ha... yg tue terjun last minit dlm periuk... aku selongkar2 peti ais nak cari benda lain tp yang jumpa tomato... x sempat nak snap gambau... kekeke... well? mcm maner? sedap x wei??

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...